Infohelg 4:e skvadron Dragonbataljon


Nu har jag fått besöka mitt framtida "hem", och jag kan inte annat än säga att det har överträffat mina förväntningar på alla sätt. Just nu är jag så full av nya intryck så jag vet inte riktigt vad jag ska börja med att skriva. Men jag måste säga att jag redan nu är oehört stolt att jag kommer få tillhöra det mest professionella kompaniet i Sverige.

Fredagen började med en tågresa från Västervik ca kl 11, så det var lugnt och jag hann med en sovmorgon! Efter ett byte i Vimmerby hade jag turen att hamna med en tjej som skulle vidare till Stockholm precis som jag, så jag behövde inte oroa mig över att hamna fel. Tyvärr var tåget försenat och vi stannade två gånger på vägen pga teckniska fel så det kom in till Sthlm central typ 50 minuter för sent.. Lite jobbigt när Raul plus ca 20 lumpare till stod och väntade på mig där! Men dom stod snällt o väntade som tur var :)
Sen hoppade vi på tåget ut till Kungsängen för attt sedan ta oss med buss den sista biten ut till Granhammar som det heter. Det är där ute vi kommer ha vår gröntjänst, dvs vår grund- och skjututbildning.
När vi kom dit var vi alla tvungna att visa sina leg för att komma in på det militära området.
När vi kom in fick vi gå till ett uppehållsrum och vänta på att bli uppropade så att vi kunde gå vidare och få nummerlapp och sängkläder. Sen letade man upp sitt logement och tog sig en säng som såg MINST ofräsch ut, och som givetvis inte låg överst. Det blir ju mycket jobbigare att bädda då!

Efter ett tag droppade det in fler och fler människor, en utan dem var Linda, en tjej från Kalmar som de visade sig att jag kom mycket bra överens med :) Vi blev sammanlagt 12 personer som kom från hela landet. Kul med så mycket olika dialekter! Ibland förstår man knappt vad folk säger, men men.. tids nog blir man nog riktigt duktigt på skånska o norrländska också ;)

Vi var jävligt hungriga så vi tog en promenad till Coop, jag köpte en yoghurt och lite bananer. MM vilken middag, blev så mätt..
Vårt rum var ett väldigt pratglatt gäng.. vilket passar mig väldigt bra hehe. Så vi kom väl inte i säng så jätte tidigt direkt. Men det gjorde inte så mycket, vi skulle ju ha "sovmorgon" som dom kallar det, till klockan 06:00.

Lördag var det uppstigning (eller revelj som jag har fått lära mig att det heter) klockan 06:00. Vi hade varit duktiga och satt larmet lite innan så att vi skulle slippa bli väkta av befälen. Efter frukosten började vi med information från chefen över Livgardet, kommer inte ihåg vad han hette men han var major iaf. Han berättade väldigt mycket.. t ex att Livgardet är det äldsta kompaniet i Sverige och att de också har störst krav på ordning och personligt uppförande. Dom äger ca 90 hästar som alla är valacker. Alla högvaktshästar är halvblod, fuxar o mellan 160-180 i mankhöjd. Sen finns de ju två PUK hästar som är av rasen Shire och dessutom några skimmlar som ingår i musikkåren. Dom är verkligen fina att se på .. mer välryktade hästar får man nog leta efter ett bra tag!

Han gick också igenom hur vårt utbildningsår ser ut (mer exakt 11 månader). Vi kommer börja med att ha gröntjänsten ute vid kungsängen , ca 6 veckor där en av veckorna kommer vara ute i fält. Sedan får vi påbörja vår ridutbildning, därefter sjukvård, skjututbildning, strid, mer ridning, högvakt, beriden högvakt och slutövning. Någonstans där kommer vi också att genomföra ett baskerprov. Kort kan man nog beskriva baskerprovet: ingen mat, ingen sömn, vandra flera mil i upp till 5 dagar i följd.

Vi fick se en kort film som beskrev alla delar av utbildningen. De hade filmat tidigare livdragoner och sen lagt till passande, väldigt pampig musik. Omg säger jag bara.. jag hade gåshud. Man kände sig så lyckligt lottad att man kommer få vara med om det här! Bara jag tänker på den där filmen gör att jag ler inombords.

De har ett måtto; "en Livdragon ger aldrig upp".
Nått jag tyckte var ganska kul var när de berättade om en trappa som beskriver lite hur det är..
"Första trappsteget - det är vad din mamma tror att du klarar av
andra trappsteget - det är vad du själv tror att du klarar av
tredje trappsteget - det är vad vi (befälen) tror att du klarar av
och fjärde och sista trappsteget - är vad du egentligen klarar av!!
Men även när du muckar och du har presterat det fjärde trappsteget, kommer din mamma fortfarande tro att du ligger längst ner"

Haha så klockren !

Efter informationen fick vi käka lunch och sen delades vi in i gupperna. Självklart hamnade jag i gruppen som skulle göra träningspasset först! Min vanliga tur. Alla som nån gång har sprungit en kvart efter man har ätit vet hur plågsamt det är! Först en uppvärmning springa runt runt, sen gjorde vi BRAK (jag klarade 12 armhävningar på tårna de e jag fan stolt över!) . Efter det var de då dags för testet, 2 km på max 11:15. Jag kom in på 10:45 vilket jag är nöjd med med tanke på förkylning o proppfull mage. Men självklart ska jag träna riktigt mkt nu så jag får upp konditionen ordentligt. Det lär behövas för sedan när vi gör testet "på riktigt" ska vi ha skyddsväst, hjälm, kängorna och såklart vapnet på oss. Så då blir de liiite jobbigare!

Efter joggingturen fick vi gå och hämta ut kängor. Jag tog 39 och dom passade precis. Nu är det bara att sätta igång och gå in dom här hemma!

På kvällen var det ganska lugnt, lite information och tjejsnack med en kvinnlig värnpliktig. Allt var så intressant o lyssna på! De e så grymt bra att man kan få svar på sina frågor innan man rycker in.
Söndag skulle vi väckas klockan 06:00 igen, trodde vi..

Söndag
, sista dagen på vår infohelg. Vi hade återigen varit duktiga och satt våra mobiler på kvart i för att få ett lite lugnare uppvaknande. Jo men visst..
Jag vaknar av ett dundrande ja aldrig hört maken till förut. Förstod inte vad det var först slängde mig upp ur sängen, sen kom det närmare och närmare. Ut i ställa upp i korridoren, o vilka kommer inte om inte arméns trumkår + trumpeter o tromboner. De spelade rättt ordentligt kan jag lova! Herregud, har aldrig varit med om ett snabbare uppvakninande!! haha. Klockan var halv sex o där stod vi uppställda o såg nog rätt roliga ut kan jag tänka mig. När de spelat genom hela korridoren gjorde de helt om o skrek , o då menar jag verkligen skrek : "Godmorgon 4:e skvadron, VI ÄLSKAR ER!!!"

Det var lite annorlunda o vakna så kan jag meddela ;)

Klockan 07:00 gick bussen in till Lidingövägen där hästarna står uppstallade. Jag blev så glad när jag fick veta att vi skulle få se livgardet också :) Och jag säger bara det.. vilken anlägging! Så himla fint.. stallen är renoverade 2005. Och ridbanorna är gigantiska. Man kunde tro att man hade hamnat i paradiset. Åtminstonde på den finaste ridanläggningen i Sverige.. att det tar 5 min till drottninggatan är ju inget minus direkt ;)

Vi fick mycket information om ridutbildningen av kavallerichefen. Om man har ridit sen innan (vilket jag har gjort en hel del) så kan man bli s.k Tillståndsryttare. Då får man göra ett ridtest i början av värnplikten, och blir man då godkänd får man rida hästar på sin fritid och utbilda dom inom olika områden. Så himla kul =)
Man får också tävla på Livgardets värnpliktstävlingar.
Sen fick vi klappa lite hästar innan det var dags för höjdpunkten .. vi skulle åka in till kungliga slottet och se en Beriden högvakt llive! Det var otroligt pampigt. Ca 5 000 personer på yttre borggården som väntade på att få se dom skickliga soldaterna utföra exercis, spela instrument, rida med sabel och göra en vaktavlösning.
Jag kan inte fatta att det är jag som kommer vara där i mitten på en häst om ett år..

Det är något med militärisk perfektion som tilltalar mig så mycket.. Vet inte varför, men varje gång jag såg soldaterna gå exakt i takt och göra allt samtidigt fick jag gåshud. Speciellt med musiken till. En sak är jag säker på efter den här helgen, mitt kommande år kommer bli det bästa hittils i mitt liv. Säkert jobbigt och hemskt i början.. men sen helt underbart.




// Emelie




image4

Mina snygga kängor



image5

Linda e sexyMama i sina nya boots ;)


image6

Beriden Högvakt


En film om 4e.. den e långt ifrån så bra som den vi såg men nått iaf ..:P http://youtube.com/watch?v=Ov443AfMQlQ

Kommentarer
Postat av: Jimmy

det låter som du hade kul.
om du ska ut o springa eller nått sånt så kan du ju alltid säga till så slipper du springa själv.

2007-08-19 @ 22:12:56
Postat av: Raul

jora, väckningen va något speciell. Saknar den dock... o ett litet tillägg, det är 2km till Stureplan så då är det ca. 1km till för att kma till Drottninggatan
btw. vilken pluton hamnade du i?

2007-08-21 @ 08:34:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0