Lumpen rapport

Nu har det snart gått tre månader sedan jag ryckte in i lumpen och det har varit fullt upp nästan hela tiden (vilket kanske märks här i bloggen). Har mest hållt mig till bilddagboken och inte huniit med de här ställlet så mycket.

Så vad ska man säga om tiden som gått då? För det mesta har det varit sjukt kul..har lärt mig så mycket!
Ibland har det varit jobbigt, o som sergant Lundström skulle uttryckt det : "Världen har pissat på oss". Men det är som välbekant dom dåliga stunderna i livet som får en att uppskatta dom bra så väldigt mycket mer.

Vi har haft mycket av vår GSU, fått skjuta, marschera och ligga i det häärliga 20 mannatältet. Vi har levt på grönpåse, sprungit till skyttevärnet mitt i natten och jag är nästan säker på att alla nån gång under den här tiden har frågat sig vad fan man gör det här för egentligen.
Man behöver inte fundera särskillt länge.. för man blir ständigt påmind om allt man får i lumpen. Alla nya människor man träffar o alla vänner man får.. trodde faktiskt inte jag skulle trivas så bra som jkag gör med att leva 24/7 med 12 personer till i ett litet rum. I början är det stundtals jobbigt men nu har man verkligen vant sig och det är nästan så att det känns ensamt när man kommer hem!

Något som har varit väldigt kul de här två senaste veckorna har varit närkampen. Vi har fått lära oss hur man slåss och skyddar sig med ak5an, hur man tar sig ur angrepp med händerna och vilka punkter som är bäst att slå på.. sånt som kan vara bra att kunna även i det civila med andra ord :)

Vi har också börjat med skyddsvaktsutbildningen, som vi måste ha för att få stå och vakta kungen. Om typ två veckorhar vi skjut och teoriprov.. så får hoppas på att de går bra. Sedan vecka 10 går det bra att hälsa på mig i vaktkuren där någonstans vid slottet ;)

Det som väntar nu närmast är Baskerprovet. För dom som inte vet vad det innebär så kan man säga att det är den tuffaste veckan under hela värnplikten. Vi vet inte exakt vad vi kommer få göra, det vi vet är att vi ska åka upp till Gävle Marmas skjutfält och troligtvis kommer vi få skjuta och marschera enormt mycket utan knappt någon mat eller sömn. Det är iaf vad tidigare livdragoner har fått göra. Kanske blir det även ett dopp i isvak.. men det är ju varmt nu så med lite tur finns det ingen is..
Så det är bara hoppas på att man överlever och får sin basker på fredag!
Nu ska jag se en film och vila lite så jag har ordentligt med krafter inför veckan.
Imorgon kommer vi få veta om vi får sluta en månad tidigare (dvs 19 augusti) eller om det blir 11 månader som det var sagt. Försvarets besparingar drabbar alla :S


Skriv gärna om de är nått..

Ciao!

Kommentarer
Postat av: livdragon

vad har du för bilddagbok då?

2008-01-21 @ 16:51:36
Postat av: Emelie

ballagrynet.bilddagboken.se

2008-01-26 @ 09:44:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0