Skjutdag

Idag har jag och resterande frivakt varit ute o skjutit med våra AK5or på Stålboda utanför Kungsängen. Vi hade vårat sommarbefäl Löjtnant Öhrström, som jag för övrigt hade som bordskavaljer på utbildningsmiddagen. Han är så himla bra, inte övermilitärisk men ändå ordning o reda!
Vi var sammanlagt ca 15 pers som gav oss iväg i de blå transiterna.. vädret var inte riktigt vad man önskade en sån här dag: regn, blåst o ganska kallt för att vara mitt i sommaren. Men vi hängde inte läpp för det.. vi skulle ju trots allt skjuta! :D

Det första vi gjorde var att skjuta på rörligt mål, en gubbe som rörde sig från höger till vänster på skjutvallen, man skulle träffa minst 5 ggr med 6 par patroner på 50 m avstånd. Det var både knästående o stående skjutställning.
Sen gick vi bak till 200 m vallen och sköt liggande med stöd och utan, sedan 300 m och gjorde samma sak (nästan samma övningar var det iaf). Man märker stor skillnad mellan 100 m o 300 m.. bara man flyttar sig nån cm i sin skjutställning ger det jätte stort utslag på tavlan om man ligger på 300m. Det gäller verkligen att ligga still, andas rätt o sikta noga.
Jag blev klar med allt och hade verkligen flyt i skjuningen idag... de va skitkul helt enkelt!
Dock så strulade säkringen på itt vapenefter rörligt mål-skjutningen men jag fick åka till vapenteknikern med Löjnanten i samband med att vi hämtade lunchen. Så nu är gamla bettan i finare skick än nånsin!



ee



Det är bara jag, Kerro o Larsson på logementet ikväll. Tyst och lugnt kan man säga.. resten står o fryser i regnet på slottet. Stackare...
Tur att det finns en rolig sak man kan göra på post, nämligen en lek som jag brukar köra med personen man står med på natten (det är tyvärr bara på post 4,5 o 7 man står 2 på natten så man får passa på o ha så kul det går då). Person ett säger ett ämne, ex huvudstäder på P. Sen säger person ett kanske Paris, nästa säger Prag osv.. sen kör man så tills den ena inte kommer på nån mer! Riktigt bra tidfördriv kan jag lova! Några av ämnena jag o Ahsin gick igenom sist var huvudstäder, maträtter, militära ord, filmer och kända personer. Jag vann överlägset hah.. men så gjorde han ett misstag när han sa maträtter.. han blev knäckt när jag sa att jag hade gått hotell o restaurang. Men på militära ord-ämnet slog han mig.

En fotvakt kvar nu på Stockholms slottt, på onsdag. Jag tror inte jag kommer vara frivakt då. Hoppas jag blir patrull eller gevärspost. Bara jag inte får den där j-la lejonbacken igen. Har stått där så himla många gånger nu och det börjar bli tjatigt! Befälen verkar tycka att dom är vitisiga när dom sätter lejonqvist på lejonbacken.

Nu ska jag ut o springa och sen köra ett tag på gymmet. Sen ska vi ha en kerro-larsson-lejon kväll ooch käka gott, se på film o mysa på logen (logementet).
Just nu e dom på prisextra och handlar.. så jag e själv här.
Aja, dags att röra på sig och vara lite duktig.
Om fyra dagar åker jag hem!! Saknar er där hemma :(

/ Emme

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0