FYSISK dag, och lite info om Afghanistan.

Idag har vi haft en "dag i fysens tecken" som befälen så fint uttryckte det!
Målet med dagen var att göra några delmoment till fältidrottsmärket. Det finns 4 olika kategorier och man måste ta guld i alla fyra: Fys/uthållighet, teknik, orientering och prisskjutning.
Vi åkte till Karlberg's officersskola där vi genomförde teknik grenarna hinderbana, multitest o handgranatskastning samt fälttestet.

Måste erkännas att vi inte var så speciellt peppade för o göra detta idag. Det finns tre starka skäl till det:
1. Vi har inte tränat någonting på ca 2 månader pga massa högvakter
2. Vi skulle göra 4 jobbiga saker på en och samma dag
3. Vi hade supit dagen innan

Men det spelar inte så stor roll vad vi känner för eller inte, det hade besämt att det skulle genomföras idag och precis så blev det också.
Det första vi gjorde var Fälttestet.
Fälttestet går ut på att man ska springa 2 km på max 11:30 med stridutrustningen. Jag kom in på tiden 11:29 (!) och klarade det för första gången. Första gången vi srang det, vid inryck, fick jag 14 min och under baskerprovet fick jag 16 minuter (vi sov eller åt inget under 3 dagar då). Så det kändes bra o fixa det idag!

Sen körde vi hiinderbanan. Det gick inte så bra och det blev inte guld där.. inte något annat heller. Var så slut efter fälttestet. Nästa teknikgren var handgranantskastning. Fick ihop 25 poäng typ, det räckte dock inte till guld. En teknikgren kvar, Multitestet. VI var i Karlsbers gymnastiksal och hade olika styrkeövninar: Armhävningar, situps, upphopp, statisk ryggövning och stånghäv. Jag klarade 16 armhävninar, 45 situps, hopps 45 cm, 2:20 uthålligheten o 15 sek häv. Det gav mig ett guld och därmed hade jag guld i en fysgren o en teknikgren och jag har chans o klara märket om jag gör bra ifrån mig på orienteringen och skjutningen. Kanske kan orenteringen bli svår men vi ska trotsallt vara vid Djurgården o Gärdet o dom skogarna har vi varit i mkt förut så man känner till terrängen. Skjutningen tror jag kommer gå fint.

Kändes som kroppen fick en cock i dag med världens träning..hinderbanan o fälttestet suger verkligen musten ur kroppen. Så ikväll blir det att löka lite på logementet och troligtvis tidigt i säng. Imorgon ska vi springa milen.. men jag har ingen press på mig att klara den under 55 minuter eftersom jag har klarat en fysgren redan!
SKÖNT!

Tänkte berätta lite om igår också, som var en lite speciell dag.
Den började med avgång på slottet, inte så ovanligt ioförsig. Sen hade vi lite vård innan det var dags för en genomgång med Kapten Sundin angående missionen FS18 i Afghanistan som vi får söka till.
Han har själv varit på utlandstjänst två gånger och det var riktigt intressant att lyssna på det han berättade om sin tid där!
Han pratade om allt till varför läget är oroligt där idag, till hur det är att på på en nordic camp.
Tänkte återge lite av det han sa här i bloggen. Texten är egenkomponerad och kommer från stödanteckningarna jag gjorde under Kaptenens föreläsning.

AFGHANISTAN

Afhanistan är världens 5:e fattigaste land och ligger i centralasien. Huvuddelen av landet är öken och stäppmark, men de har alla årstider året om. Under bara några månader kan temperaturerna variera från -28 till +43 grader på en och samma plats. Afghanistan ligger som mittpunkt bland turkmenistan, Uzbekistan, Kina, Pakistan och Iran. Många kulturer strålar samman i landet vilket gör att det alltid har varit oroligt där. Det finns många olika typer av etnicteter t ex perstuner, oigorer och osbeker. Även om det är Afghaner så ser de inte sig sjölva som det, utan identifierar sig istället mer med sitt folkslag eller "grupp" i sammhället. Polismyndigheten är långt ifrån vad den borde vara och poliserna är inte i första hand de som upprätthåller ordning i landet, det är i stället de olika klanerna med de olika folkslagen.
90% av Afghanistans BNP består av opium. Opiumhandeln kontrolleras av krigsherrar som har extrem koll på systemet och de tillhör den lilla del av befolkningen som har ott om pengar. I övrigt har folk det inte speciellt väl ställt, och hela 70% är analfabeter. Medelåldern är 43 år och man kan beskriva Afhnistan som ett medeltida samhällle på många sätt.

Själva konflikten i landet är ganksa komplicerad men det har varit oroligt i landet sedan långt tllbaka. Många tänker på terrorister och kanske främst deras ledare Usama Bin Laden när de hör ordet Afghanistan, faktum är att Bin Laden i själva verket inte är  afghan utan saudarab.
Konflikten i Afhanistan började på allvar på 1800-talet. Britterna gick in i landet för att de ville ha de angränsande Indien, och hade då planen att använa Afghanistan som en slags buffertzon.
1979 gick ryssarna in i landet och var där i 10 år och krigade. De ville bl a åt afghnistans oljetillgångar och dra ledningar genom landet. Ryssarna yckades aldrig vinna över afghanerna trots att de trodde att de skulle möta ett mkt enkelt motstånd.

fortsättning följer.. kan inte skriva mer just nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0