Trerättersmiddag

Lagade en trerätters middag i måndags eftersom det var alla hjärtansdag och jag tycker det är väldigt roligt att laga mat! Har kommit på de första receptet själv och dom andra två har jag hittat på internet som jag sedan har ändrat om lite.
Tänkte skriva ner hur jag gjorde om någon vill prova o göra den här menyn :)


Förrätt:

Hemmagjorda vårrullar med granatäpplesallad, sweetchilisås, mangochutney och soya

Tid: 40 min
Detta behövs för 4 pers:

I pkt filodeg
100 g blandfärs
2 dl riven vitkål
2 dl riven morot
2 vitlöksklyftor
1 msk riven ingefära
1 portobellosvamp
I nypa chili havssalt
1 nypa chilikrydda
ev lite svartpeppar
Maizena/vetemjöl

1 pkt blandsallad
½ granatäpple

Mango chutney (godare o göra själv men jag var lat och köpte färdig)
Sweet chilisås
Soya

 


(klicka på bilderna för att få dem större)


Tina filodegen i några timmar innan. Riv morot, vitkål, ingefära och skär svampen i små bitar. Stek tillsammans med köttfärsen och pressa i vitlöken. Stek tills köttfärsen är färdig, ca 5 min. Krydda efter smak.
Lägg lite på varje degplatta och vik ihop, pensla kanten med en blandning av mjölk och vatten för att de ska hålla ihop.
Fritera på låg värme i ungefär 2 min. Servera med salladen och de 3 såserna.


Tips: Ett nyttigare alternativ är att göra dom i ugnen. Jag valde att fritera dom och det blev väldigt krispigt o gott, men ska man ha det som vardagsmat är ugnen ett bra alternativ.

 

 

 

 

 

 

 

 

Huvudrätt:

Räkmacka på grov ciabatta med hemmagjort skagenröra och handskalade räkor

Tid: Max 30 min
Detta behövs för 2 personer:

 

500 g räkor (helst färska, med skal)
2 ciabatta
2 dl creamfraiche
2 dl majonäs
1 röd lök
2 ägg
1 citron
1 burk löjrom
8 körbärstomater
2 blad isbergssallad
2 stänger färsk dill
1 nypa flingsalt

 

 

 

 

Skala räkorna och koka äggen i 6 min. Fin hacka rödlöken och blanda med creamfraiche, majonäs, lite av dillen, ½ burk löjrom, och 1 msk pressad citron i en bunke. Skär 1/3 av räkorna i mindre bitar och blanda ner med det andra. Låt stå och dra i kylen en stund.
Stek brödet i lite smör så att det får en krispig yta. Skiva ägget, skär upp tomaterna och lägg salladen sedan salladen nederst på brödet. Lägg på skagenröran, ägg och räkor. Garnera med tomat, en citronskiva, lite löjrom och en dillkvist.

Tips: Jag tog lätt creamfraich men eftersom den är lite lösare i konsistensen blir inte skagenröran riktigt så fast som jag tycker den ska vara. Kör på vanlig creamfraich. Servera med vitt vin, Relax är jätte gott och kostar runt 60:- på systemet.

 

 

 

 

 

 


Dessert:

Crème brûlè med gul kiwi


Tid: Sammanlagt ca 2 timmar
Detta behövs för 4 personer:


1 vaniljstång
6 äggulor
2 dl socker
1 dl mjölk
4 dl vispgrädde
3 msk råsocker
2 gula kiwi

 

Sätt ugnen på 150 grader. Sätt in en långpanna med hög kanter i ugnen. Koka upp 1,5 liter vatten och häll i vatten upp till halva kanten på långpannan.
Dela vaniljstången på längden, skrapa ur fröna och tillsätt till en kastrull med mjölk, grädde och socker.
Låt mjölken, grädden och sockret nästan koka upp, rör då och då så att sockret löser sig och ta sedan av värmen och låt stå att dra. Vispa under tiden äggulor fluffiga.
Tillsätt äggulorna medan mjölken fortfarande är varm under kraftig vispning.
Häll creme brule smeten i portionsformar. Ställ dem i vattenbadet.
Grädda creme bruleen i cirka en timme. Ta ut och låt svalna.
Kandera sedan toppen med ugn eller gasbrännare.

 

Ugn: Sätt ugnen på max grill. Pudra råsocker över formarna. Sätt dem tätt under grillelementet tills sockret mörknar eller bränn med gasbrännare. Det är viktigt att det går snabbt och är hett samt att äggstanningen inte blir varm och stelnar för mycket (därför är det bra om Crème brûléen är kall). Servera med kiwi.

 

Tips: Detta recept hittade jag på receptfavoriter.se, enligt receptet ska den stå inne i en timma men jag hade dom inne 1½ och det blev lagom konsistens. Dom ser ganska lösa ut när man tar ut dom men det stelnar sedan i kylen.
Det går väldigt fort när man ska kandera sockret i ugnen, så det gäller o ha koll. Mina blev på gränsen till brända men dom smakade gott :)

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Pappa

Kom hem och gör detta åt mamma och mig !! Ser supersmaskigt ut.

2011-02-17 @ 11:03:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0