Att nå sina mål

Hej hej hallå!

Har precis kommit hem efter att ha varit på en föreläsning på högskolan som handlade om "Att våga- om konsten att nå sina mål". Var bara jag och två till som var där så det var inte så farligt mkt folk hehe. Men det var rätt bra, det gjorde att man vågade fråga lite mer och det blev mer en öppen dialog.

Dom pratade först lite om drömmar, mål och hur man gör för att hålla sig motiverad mm, allt var mkt intressant tycker jag. Vad som är väldigt viktigt att tänka på är att för måste man tänka på målet, sen kan man också börja handla därefter, för att så småningom uppnå målet eller delmålet. Sen fick vi också göra endel olika övningar emellanåt som jag tänkte skriva här eftersom de e bra för mig o kunna gå tillbaka till o titta på, plus att de kanske kan va intressant för någon annan, vad vet jag ;P

Det första vi skulle göra var att tänka på ett tillfälle då vi bevisat för oss själva att vi har en egenskap vi inte tänkt på tidigare, en såkallad framgångshistoria. Det kunde vara i princip hur stort eller hur litet som helst, det viktiga var att jag fick ut något av själva händelsen samt hur det fick en att känna.
Jag tänkte först på det ganska nyligen inträffade när jag fick VG i Matte C vilket jag inte hade trott var möjligt för mig med inte en alltför skärpt mattehjärna. Men sen tänkte jag lite till och beslutade mig för att berätta om baskerprovet i lumpen (som innebär att man under 4 dagar ska göra ett slutprov på den grundläggande soldatutbildningen och vandra långa sträckor utan knappt någon mat eller sömn). Då jag var skadad precis innan, och fick stränga order från försvarsmaktens sjukgymnast att det inte var möjligt för mig att genomföra baskerprovet om jag hade så ont i axel/rygg som jag hade. Men jag körde stenhårt på rehabilitering och var väldigt bestämd över att jag ville göra baskerprovet med min grupp och inte med några andra okända människor några veckor senare. Så tillslut fick jag godkännande om att vara med trots att hon trodde det skulle bli svårt för mig att fullfölja. Jag bet ihop, och visst gjorde det jävligt ont vissa stunder men jag klarade mig igenom det tillslut. Den känslan när man kom tillbaka till kasern var obeskrivlig, var så sjukt nöjd med mig själv. Var knappt trött den helgen trots att man inte hade sovit så mkt, man hade sånt  lyckorus i kroppen. Så slutsatsen om vad jag har lärt mig om mig själv genom denna händelse: jag är väldigt målmedveten när jag väl har bestämt mig för något som jag vill göra.
Anledningen till att det är bra att ha ett par sånna här historier är att när man skriver sitt CV kan det vara bra att hänvisa till sådana här historier, kanske bara skriva någon kort mening för att sedan berätta mer under själva intervjun. Det blir mer tyngd i de egenskaper man nämner, istället för o bara skriva de klassiska typ "stresstålig, flexibel, gillar att ha många bollar i luften".

Det andra vi fick göra var att skriva vad vi skulle göra om vi hade alla möjligheter att göra det vi ville, ekonomiskt och på andra sätt. Beskriva sitt drömliv. Vi hade 10 minuter på oss att skriva allt vi skulle vilja göra.
Min lista blev såhär:

* Vara VD på ett stort företag inom te x hälsa, mode, djur, friluftsliv, resor, eller starta ett eget framgångsrikt företag. Eller var marknadsförare/nyckelperson på något företag. Ha mycket kontakter med människor runt om i världen och ständigt ha nya utmaningar i arbetet, mycket resor i jobbet.
* Köpa ett stort hus/ slott med stor trädgård, trädallé fram till grinden, jaccuzzi, lyxkök, egen bar och allt annat man kan tänka sig.
* Resa jorden runt
* Anställa en personlig tränare, kock, massör och trädgårdsmästare
* Skaffa ett eget stall med hästar + hund
* Gifta mig och ha ett ritkigt stort bröllop
* Köpa några bilar
* Skaffa barn
* Sommarhus i Byron Bay

Sen fick vi skriva vad det fanns för hinder för att vi skulle kunna uppnå den här drömmen:

* Komma in på den utbildningen jag vill
* Klara av utbildningen
* Få rätt kontakter
* Vara tillräckligt duktig på det jag gör för att kunna klättra uppåt

Och slutligen vad jag kan göra för att överbygga dessa hinder:
* Plugga så mycket som möjligt inför högskoleprovet i april. Läsa Eng C för att få 0,5 meritpoäng extra till betygssnittet.
* Var öppen för att knyta värdefulla kontakter inom Sverige och utomlands redan nu.
* Jobba så mkt som möjligt för att kunna spara undan pengar så att man under studietiden helt kan fokusera på studierna och inte behöver oroa sig för ekonomin.
* Träna och vara hälsosam i övrigt för att kunna prestera bra och hålla uppe motivationen.

Några andra tänkvärda saker som dom tog upp:
- Det är väldigt viktigt att investera i sig själv så att man mår bra, samt att hitta dom små sakerna i vardagen att glädjas över.
- Hitta det du själv brinner för och kör på det, inte det som andra vill. Lita på magkänslan.
- Bli medveten om vad dina svaga sidor är och förstärk dom, kan t ex vara att prata inför folk eller prata engelska.
- Måla upp färgstarka bilder i huvudet på hur du når dina mål och hur det känns.  Styr dina tankar mot positiva tankar.
- Tänk igenom efter varje vecka vad du har lyckats uppnå just denna vecka.
- Sätt upp mål och delmål
- Belöna dig själv när du lyckas med något!

Ja det var en liten sammanfattniong vad vi pratade om :)
I övrigt idag var jag och gjorde en synundersökning och av en händelse ramlade jag in på Gina Tricot på hemvägen. Hittade ett par jättefina jeansshorts!
Snart ska jag bege mig till träningen, ska köra crosstraining idag. Tror de e typ stationsbana, vi får se :)


Gina tricot, 299:-





Mellanmål, nyttigt o gott!

Smoothie:
1/3 pkt frusna bär tropisk mix
1 banan
2-3 jordgubbar
1 dl keso
2 dl verum hälsofil
ev lite linfrön

2 finn crisp med kalkon

Kommentarer
Postat av: Pappa

Nyttigt o gott ???? Smoothie´n kanske, men vad ser jag i bakgrunden!! Det är bara gott, eller ??

2011-03-07 @ 18:18:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0